Zarządzenie nr 9/2024 w sprawie wprowadzenia standardów ochrony małoletnich w Zespole Obsługi Placówek Oświatowych w Górze Kalwarii

Zarządzenie Nr  9/2024

Dyrektora Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych w Górze Kalwarii

z dnia 12 sierpnia 2024 r.

w sprawie wprowadzenia standardów ochrony małoletnich w Zespole Obsługi Placówek Oświatowych w Górze Kalwarii

Na podstawie art.68 ust.1 pkt 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. 2024.737) oraz art. 22b pkt 1 i art. 22 c ust. 1 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U.2024.560) 
w związku z art.10 ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2023.1606), zarządzam, co następuje;

 § 1. Wprowadzam standardy ochrony małoletnich obowiązujące w Zespole Obsługi Placówek Oświatowych w Górze Kalwarii,  które stanowią załącznik do niniejszego zarządzenia.

 § 2. Zobowiązuje się pracowników Zespołu  Obsługi Placówek Oświatowych w Górze Kalwarii do wykonania niniejszego zarządzenia.

 § 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Dyrektor

Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych

                                                                                    /-/ Bogdan Wrochna

 

                                           

                                                                                                                                                         

 Załącznik do zarządzenia nr 9/2024 Dyrektora Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych w Górze z dn. 12.08.2024 r.

 

 

 

Standardy ochrony małoletnich  w Zespole Obsługi Placówek Oświatowych w Górze Kalwarii

 

Rozdział I

 Informacje wstępne

 1.      Standardy ochrony małoletnich, zwane dalej „standardami” to zbiór zasad i procedur, które stawiają ochronę uczniów przed krzywdzeniem w centrum działań i wartości jakimi kierują się pracownicy Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych w Górze Kalwarii. Krzywdzenie ucznia definiowane jest jako każdy przejaw przemocy wobec niego.

2.     Pracownicy wiedzą jakie są ramy profesjonalnej relacji z uczniem, a także to, które zachowania ze strony dorosłych wobec uczniów, jak i między uczniami są niedozwolone. 

3.     Standardy stanowią uzupełnienie dotychczasowych praktyk ochrony uczniów o wystandaryzowane zasady i procedury skutecznej profilaktyki i sprawnego reagowania na każdy przejaw przemocy wobec uczniów.

4.     Na podstawie odrębnych przepisów obowiązujących w systemie oświaty w Zespole Obsługi Placówek Oświatowych w Górze Kalwarii kontynuowane są działania uzupełniające standardy ochrony uczniów, takie jak:

1)      kontrola kandydatów na pracowników Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych w Górze Kalwarii w zakresie warunku niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajowości; 

2)     ochrona danych osobowych i wizerunku uczniów.

 

Rozdział II

Słownik pojęć

 

1.      Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

1)      ZOPO -należy przez to rozumieć Zespół Obsługi Placówek Oświatowych  w Górze Kalwarii

2)     dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych w Górze Kalwarii

3)     pracowniku - należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę w ZOPO na stanowisku opiekun uczniów w czasie dowozu oraz kierowca;

4)     uczniu - należy przez to rozumieć zarówno uczennicę jaki i ucznia, którzy nie ukończyli 18 roku życia;

5)     uczniu ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – należy przez to rozumieć każdego ucznia, który ze względu na niepełnosprawność lub inne deficyty rozwojowe jest słabszy od innych uczniów w budowaniu prawidłowych relacji rówieśniczych i potrzebuje ze strony pracowników ZOPO większej uwagi                     i pomocy;

6)     rodzicach - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów ucznia, osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad uczniem, a także reprezentancie ucznia, ustanawianego przez sąd opiekuńczy;

7)     sprawcy przemocy – należy przez to rozumieć osobę lub grupę osób którzy dopuszczają się przemocy wobec ucznia;

8)     ofierze przemocy – należy przez to rozumieć ucznia, który doświadczył przemocy;

9)     obserwatorze przemocy - należy przez to rozumieć ucznia, który był świadkiem przemocy;

10)   krzywdzeniu ucznia - należy przez to rozumieć popełnienie czynu zdefiniowanego jako niedozwolony w niniejszych standardach lub czynu karalnego na szkodę ucznia przez pracownika szkoły, rodzica lub rówieśnika.

 2.     Krzywdzenie ucznia jest przemocą, która zachodzi wówczas, gdy jakaś osoba lub grupa osób odnosi się do niego w sposób niezgodny z wymaganiami relacji, która je łączy.
Przemoc przejawia się w bezprawnym wywieraniu wpływu na proces myślowy, zachowanie lub stan fizyczny osoby w celu zaspokojenia własnych korzyści. Sprawca wykorzystując swoją przewagę nad ofiarą w sposób świadomy zaspakaja własne potrzeby kosztem ofiary. Przemoc może przejawiać się w formie fizycznej, psychicznej, seksualnej, a także jako cyberprzemoc.

A.     Przemoc fizyczna - to wywieranie wpływu na ucznia przy użyciu siły fizycznej,
w którym dochodzi do naruszenia jego nietykalności fizycznej.

B.     Przemoc psychiczna – to wywieranie wpływu na ucznia przy użyciu środków komunikacji interpersonalnej, w którym dochodzi do naruszenia jego nietykalności psychicznej i emocjonalnej.

C.     Przemoc seksualna - to każde zachowanie sprawcy przemocy, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia jego potrzeb kosztem ucznia. Może mieć formę kontaktu fizycznego, emocjonalnego w formie materiałów pornograficznych lub ekshibicjonizmu.

D.    Cyberprzemoc – to przemoc psychiczna lub seksualna realizowana za pośrednictwem technologii informacyjnych i komunikacyjnych, w tym czatów, stron internetowych, blogów, SMS-ów, MMS-ów.

 

 Rozdział III

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między uczniem a pracownikiem ZOPO
 w tym zachowania niedozwolone wobec uczniów

 

1.      Uczeń ma prawo do bezpiecznych i profesjonalnych relacji z pracownikami ZOPO, co oznacza, że reakcje werbalne i fizyczne pracownika wobec ucznia są pozbawione cech przemocy, zawsze adekwatne do sytuacji i uzasadnione.

2.     Pracownicy zwracają się do uczniów po imieniu, a jeżeli jest to konieczne mogą dodatkowo używać nazwiska. Uczeń ma prawo wiedzieć, jak nazywa się pracownik ZOPO.

3.     Pracownik chroni dane osobowe i wizerunek ucznia i nie może ujawniać informacji o nim osobom nieuprawnionym. Dotyczy to w szczególności sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej. Uczeń ma prawo do prywatności, a jeżeli konieczne jest odstąpienie od tej zasady, żeby chronić ucznia, należy mu to wyjaśnić.

4.     Uczeń ma prawo do rozumienia decyzji podejmowanych w jego sprawie. Pracownik podejmując decyzje dotyczące ucznia informuje go o powodach jej podjęcia i słucha jego oceny sytuacji. Metody dyscyplinowania ucznia muszą być odpowiednio dobrane do jego wieku, rozwoju i adekwatne do sytuacji.

5.     Zachowania pracownika nie mogą mieć cech przemocy fizycznej. Stanowcze interwencje wobec ucznia prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach:

1)      zagrożenia życia, w tym w sytuacji konfliktów pomiędzy uczniami (rozdzielenie zwaśnionych, przytrzymanie, obezwładnienie);

2)     działania z zakresu pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe związane z udzieleniem pierwszej pomocy);

3)     zagrożenia lub paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich, inne w sytuacji zagrożenia życia).

6.     W komunikacji z uczniami pracownik zachowuje cierpliwość i szacunek,
co oznacza, że słucha ich i udziela im odpowiedzi adekwatnych do sytuacji, ich wieku i poziomu rozwoju.

7.      Niedozwolone są zachowania pracownika noszące znamiona:

1)      przemocy psychicznej, której skutkiem jest wywołanie u ucznia poczucia odrzucenia, obniżenie godności i własnej wartości poprzez zachowania wobec niego takie jak: umniejszanie, wyśmiewanie, zawstydzanie, lekceważenie, izolowanie, obwinianie, oskarżanie, krytykowanie i inne godzące w godność i wartość ucznia;

2)     przemocy werbalnej, która nacechowana jest agresja wzbudzającą
u ucznia lęk i wstyd poprzez zachowania wobec niego takie jak krzyk, wyzywanie, przezywanie, grożenie, przeklinanie, przedrzeźnianie;

3)     przemocy fizycznej, która wiąże się z naruszeniem nietykalności ciała ucznia, w szczególności poprzez, bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami należącymi do ucznia, kopanie, ciągnięcie za włosy/uszy, zmuszanie do przebywania w niewygodnej pozycji, lub zmuszanie do zjedzenia/połknięcia czegoś i inne działania sprawiające ból.

8.     Pracownik ma obowiązek zachować prawo ucznia do intymności poprzez zachowanie właściwego dystansu w każdej sytuacji. Niedozwolonym jest, by pracownik nawiązywał jakiekolwiek relacje romantyczne i seksualne z uczniem, w tym flirt słowy, dwuznaczny żart, wyzywające spojrzenie, erotyczny dotyk, obcowanie płciowe i inne czynności o charakterze seksualnym.

9.     Pracownik nie powinien sam przebywać z uczniem w zamkniętym pomieszczeniu. Jeżeli zachodzi konieczność porozmawiania z uczniem na osobności, powinien zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, żeby być w zasięgu wzroku innych.

10.   Podczas przewozu uczniów obowiązuje całkowity zakaz palenia papierosów,   w tym papierosów elektronicznych, picia alkoholu i zażywania środków psychoaktywnych. Niedozwolonym jest by pracownik dostarczał uczniom papierosy, alkohol, substancje psychoaktywne, a także treści pornograficzne.

11.    Pracowników obowiązuje całkowity zakaz nawiązywania i utrzymywania pozaszkolnych relacji z uczniami, w tym w szczególności:

1)      zapraszania uczniów do domu;

2)     zapraszania ich do znajomych w mediach społecznościowych;

3)     kontaktowania się z uczniem z prywatnego maila i prywatnych numerów telefonu.

12.   Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o niedozwolonych zrachowaniach pracowników jest koordynator ochrony uczniów przed krzywdzeniem. Zgłoszenia przyjmowane są w trybie określonym w Rozdziale V – „Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających uczniom”.

13.   Tryb udzielenia wsparcia uczniom, wobec których stwierdzono niedozwolone zachowanie pracownika, określa Rozdział VI standardów - „Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu ucznia.”

 

Rozdział IV

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między uczniami

a w szczególności zachowania niedozwolone uczniów

 

1.      Za przemoc rówieśniczą w szkole uznaje się wszelkie nieprzypadkowe akty godzące w wolność osobistą ucznia prowadzące do fizycznej i psychicznej szkody, wykraczające poza społeczne zasady wzajemnych relacji.

2.     Za niedozwolone zachowania pomiędzy uczniami, uznaje się:

1)      wyśmiewanie, przezywanie i rozpowszechnianie upokarzających informacji, złośliwe komentarze, w szczególności na temat wyglądu; obraźliwe komentowanie innych w mediach społecznościowych;

2)     izolowanie lub wykluczanie ucznia z grupy;

3)     bicie, kopanie, szarpanie, zadawanie bólu;

4)     niszczenie lub zabór własności, w tym środków pieniężnych;

5)     zmuszanie do wykonywania określonych czynności, groźby, szantaż emocjonalny;

6)     komentarze i gesty seksualne, rozsyłanie obrazów o tematyce seksualnej i wszelkie przejawy gwałtu;

7)     inne, niespecyficzne formy przemocy odczuwane przez ofiarę jako krzywdzące.

3.     W ZOPO obowiązuje zasada reagowania na każde zdarzenie zachowania ucznia uznanego jako niedozwolone.

4.     Uczeń, który jest świadkiem niedozwolonego zachowania innego ucznia i nie czuje się na siłach by go powstrzymać, ma obowiązek jak najszybciej zgłosić to zdarzenie do obecnego w pobliżu pracownika ZOPO.

5.     Uczeń, który podejrzewa przemoc wobec innego ucznia jest zobowiązany przekazać tę informację pracownikowi ZOPO.

6.     Pracownicy ZOPO mają obowiązek reagować na każde zdarzenie niedozwolonego zachowanie ucznia.

7.      Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o niedozwolonych zrachowaniach uczniów przyjmuje koordynator ochrony uczniów przed krzywdzeniem w trybie określonym w Rozdział V – „Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających uczniom.”

8.     Tryb udzielenia wsparcia uczniom będącym ofiarami niedozwolonego zachowania ucznia lub grupy uczniów, określa Rozdział VI standardów - „Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu ucznia.”

 

Rozdział V

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń

o zdarzeniach zagrażających uczniom

 

1.      Koordynatorem ochrony uczniów przed krzywdzeniem jest specjalista ds.  administracyjno – organizacyjnych ZOPO zwany dalej „koordynatorem”.        W przypadku nieobecności koordynatora jego obowiązki pełni specjalista ds. kadr i sekretariatu lub dyrektor.

2.     Obowiązkiem koordynatora jest przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia ucznia, zwane dalej „zdarzeniami”, w formie ustnej lub pisemnej.

3.     Uprawnionym do zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia ucznia jest każdy kto powziął taka informację, a pracownicy mają obowiązek zgłoszenia każdego zdarzenia o cechach przemocy.

4.     Pracownik, który był świadkiem krzywdzenia ucznia lub powziął informację

o krzywdzeniu ucznia i nie zgłosił tego zdarzenia koordynatorowi podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie obowiązków pracownika.

5.     Bezpośrednie nagłe zdarzenia należy zgłaszać jak najszybciej, bezpośrednio do koordynatora w formie ustnej. Inne zdarzenia wymagające rozpoznania można kierować w formie ustnej w trakcie dyżuru koordynatowa w jego gabinecie lub bezpośrednio do dyrektora.

6.     Godziny dyżurów koordynatora oraz godziny przyjęć interesantów przez dyrektora dostępne są w sekretariacie ZOPO.

7.      Pisemne zgłoszenie zdarzenia należy adresować do: Koordynatora ochrony uczniów przed krzywdzeniem w ZOPO, ul. Ks. Zygmunta Sajny 4, 05-530 Góra Kalwaria i przekazać je za pośrednictwem poczty tradycyjnej, sekretariatu ZOPO lub poczty elektronicznej na adres e-mail: sekretariat@zopo.gorakalwaria.pl

8.     Niezależnie od formy przyjęcia zgłoszenia, koordynator dla każdego zdarzenia sporządza „Protokół interwencji w ochronie ucznia”, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do standardów.

 

Rozdział VI

Zasady i procedura podejmowania interwencji

w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia ucznia

 

1.      W sytuacji, gdy pracownik w toku bieżącej pracy rozpozna podejrzenie krzywdzenia lub krzywdzenie ucznia, ma obowiązek podjąć działania wg procedury trzech kroków:

1)       zabezpiecza ucznia przed potencjalnym sprawcą przemocy;

2)      zabezpiecza dowody przemocy i niezwłocznie zgłasza zdarzenie koordynatorowi;

3)      pozostaje do dyspozycji koordynatora tak długo jak jest to potrzebne dla zabezpieczenia dowodów i potrzeb ucznia oraz sporządzenia dokumentacji zdarzenia.

2.     Protokół interwencji w ochronie ucznia wszczyna postępowanie wyjaśniające, w sprawie, które prowadzi i dokumentuje koordynator.

3.     W ramach postępowania wyjaśniającego koordynator ma prawo przeprowadzać rozmowy z pracownikami ZOPO, uczniami i rodzicami
i sporządzać z nich notatki służbowe, zbierać dowody rzeczowe, w tym nagrania dźwiękowe, fotografie, filmy, oraz nagrania z monitoringu.

4.     Postępowanie wyjaśniające ma na celu zebranie dowodów w celu zakwalifikowania zdarzenia i stwierdzenia:

1)       w postepowaniu wyjaśniającym nie rozpoznano przemocy

 definiowanej jako krzywdzenie ucznia;

2)      w postepowaniu wyjaśniającym rozpoznano podejrzenie przemocy

………podaj rodzaj przemocy …… definiowanej jako krzywdzenie ucznia;

3)      w postepowaniu wyjaśniającym rozpoznano przemoc ………podaj rodzaj przemocy … definiowaną jako krzywdzenie ucznia.

5.     Postępowanie wyjaśniające nie powinno trwać dłużej niż 1 miesiąc
a w przypadkach, w których to jest niemożliwe, nie dłużej niż 3 miesiące.

6.     W przypadku gdy ofiarą, świadkiem lub sprawca przemocy jest uczeń niepełnosprawny, koordynator w rozpoznaniu i kwalifikacji sprawy konsultuje się ze szkolnym pedagogiem specjalnym.

7.      Koordynator informuje o zdarzeniu rodziców ofiary przemocy, a w przypadku, gdy sprawcą przemocy był uczeń lub grupa uczniów, także rodziców sprawców przemocy.

8.      Po rozpoznaniu sprawy, w terminie nie dłuższym niż 14 dni dyrektor organizuje spotkanie z rodzicami sprawcy i rodzicami ofiary razem lub odrębnie. W zależności od   charakteru tej przemocy i rozmiaru krzywdy ucznia, a także potrzeby zadbania o godność ofiary przemocy, zdarzenie może być przedmiotem omówienia go z ogółem rodziców uczniów, które były świadkami przemocy.

 

Rozdział VII

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę ucznia

 

1.      W przypadku gdy u ucznia objętego ochroną, stwierdza się, że jego życie jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu, koordynator za zgodą dyrektora lub sam dyrektor, a w przypadku gdy jest potrzeba natychmiastowego działania każdy pracownik obecny przy zdarzeniu niezwłocznie informuje policję i pogotowie ratunkowe, dzwoniąc pod numer 112 lub 998. Kolejne kroki postępowania w tej sytuacji leżą w kompetencjach ww. instytucji. W przypadku gdy sprawcą krzywdzenia ucznia jest pracownik ZOPO, dyrektor dodatkowo podejmuje decyzje kadrowe adekwatne do oceny zdarzenia.

2.     W przypadku gdy w sprawie ucznia objętego ochroną zachodzi podejrzenie
o popełnieniu przestępstwa na szkodę tego ucznia, koordynator za zgodą dyrektora lub sam dyrektor składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury.[1] W przypadku gdy sprawcą krzywdzenia ucznia jest pracownik ZOPO, dyrektor dodatkowo podejmuje decyzje kadrowe adekwatne do oceny zdarzenia.

3.     W przypadku gdy w sprawie ucznia objętego ochroną zachodzi prawdopodobieństwo, że sprawcami krzywdzenia ucznia są rodzice, koordynator za zgoda dyrektora lub sam dyrektor powiadamia policję, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej, a także przewodniczącego lokalnego zespołu interdyscyplinarnego w celu wszczęcia procedury Niebieskie Karty.

 

Rozdział VIII

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania

ujawnionych lub zgłoszonych zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

 

1.      Dla każdego zdarzenia zakwalifikowanego jako podejrzenie krzywdzenia ucznia lub krzywdzenie ucznia, koordynator zakłada teczkę ochrony ucznia przed krzywdzeniem
która zawiera:

1)      protokół interwencji w ochronie ucznia;

2)  dokumentacja postępowania wyjaśniającego zdarzenie;

3)  korespondencja z organami zewnętrznymi w sprawie;

4)  dokumentacja zapoznania rodziców z materiałem zebranym w sprawie ucznia;

5)  inna dokumentacja wytworzona na potrzeby ochrony ucznia.

 

2.     Koordynator prowadzi rejestr zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia uczniów na każdy rok szkolny odrębnie, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do standardów.

3.     Zgodnie z instrukcja kancelaryjna teczka ochrony ucznia przed krzywdzeniem przechowywana jest w sekretariacie ZOPO.

 

 

Rozdział IX

Zasady przeglądu i aktualizacji standardów

 

1.      Koordynator raz na dwa lata przeprowadza ankietę wśród pracowników, rodziców i uczniów korzystających z dowozu organizowanego przez ZOPO, która ma za zadanie dać informację o ocenie skuteczności standardów ochrony uczniów w szkole. Ankietę przeprowadza się najpóźniej w grudniu, a jej wyniki prezentuje się w sprawozdaniu koordynatora, o którym mowa w ust. 2.

2.     Sprawozdanie, o którym mowa w ust.1 zawiera następujące informacje:

1)      liczba zgłoszonych zdarzeń i forma zgłoszenia;

2)     liczba zdarzeń, które zakwalifikowano jako podejrzenie krzywdzenia ucznia
z podziałem na rodzaj przemocy (fizyczna, psychiczna, seksualna, cyberprzemoc) oraz kategoria sprawcy (pracownik, uczeń/grupa uczniów, rodzic);

3)     liczba zdarzeń, które zakwalifikowano jako krzywdzenie ucznia

z podziałem na rodzaj przemocy (fizyczna, psychiczna, seksualna, cyberprzemoc) oraz kategoria sprawcy (pracownik, uczeń/grupa uczniów, rodzic);;

4)     informacja, ile spraw szkoła prowadzi samodzielnie a ile zostało skierowanych do instytucji zewnętrznych i jakich?

 

 

Rozdział X

Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników ZOPO                       do stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności

 

1.      Przygotowanie pracowników ZOPO do stosowania „Standardów ochrony małoletnich   w Zespole Obsługi Placówek Oświatowych w Górze Kalwarii” odbędzie się w formie obowiązkowego dla pracowników szkolenia, na które składa się:

1)      prezentacja przyjętych standardów,

2)     instruktaż rozpoznawania przemocy fizycznej i reagowania na nią;

3)     instruktaż rozpoznawania przemocy psychicznej i reagowania na nią;

4)     instruktaż rozpoznawania przemocy seksualnej i reagowania na nią;

5)     zapoznania pracowników z ewidencja i dokumentacja zdarzeń.

 

2.     Obecność na szkoleniu, o którym mowa w ust. 1 pracownik odnotowuje na liście obecności własnoręcznym podpisem. Każdy pracownik uczestniczący w szkoleniu otrzymuje materiały szkoleniowe i zaświadczenie o udziale w szkoleniu, którego kopia jest przechowywana w teczce akt osobowych pracownika.

3.     Za przygotowanie szkoleń o których mowa w ust. 1-2 i ich organizację odpowiada koordynator ochrony uczniów przed krzywdzeniem.

4.     Koordynator ma prawo organizować spotkania zespołowe i ogólne pracowników w celu zapoznania pracowników ZOPO z nowymi informacjami dotyczącymi ochrony uczniów, w tym w szczególności:

1)      zmianami w „Standardach ochrony małoletnich w Zespole Obsługi Placówek Oświatowych w Górze Kalwarii” ;

2)     aktualnymi zagrożeniami przemocy w środowisku szkolnym w celu wzmożenia nadzoru nad poszczególnymi uczniami lub grupą uczniów;

3)     zapoznania pracowników z nowymi technikami rozpoznawania przejawów przemocy i reagowania na nie.

5.     Koordynator ma obowiązek przeszkolić każdego nowego pracownika zatrudnionego na stanowisku opiekuna uczniów w czasie dowozu i kierowcy w zakresie ochrony uczniów przed krzywdzeniem.

6.     Koordynator w okresie rozpoznawania zdarzeń ma prawo konsultować się z innymi specjalistami i ekspertami w celu prawidłowej kwalifikacji zdarzenia.

7.      Koordynator ma prawo wnioskowania o dodatkowe szkolenia pracowników pogłębiające ich wiedze i umiejętności z zakresu rozpoznawania przemocy, reagowania na zdarzenia i wspierania uczniów doświadczonych przemocą i sprawców przemocy.

 

 

Rozdział XI

Zasady i sposób udostępniania rodzicom i uczniom standardów

do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

 

„Standardy ochrony małoletnich w Zespole Obsługi Placówek Oświatowych w Górze Kalwarii”  są opublikowane w pełnej wersji dla rodziców, w terminie do 14 sierpnia 2024 r. za pośrednictwem strony internetowej www.zopo.gorakalwaria.pl 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 30 grudnia 2024 11:38
Dokument wprowadzony do BIP przez: Agnieszka Witan
Ilość wyświetleń: 39
30 grudnia 2024 11:43 (Agnieszka Witan) - Zmiana treści zakładki.
30 grudnia 2024 11:38 (Agnieszka Witan) - Dodanie nowej zakładki.